Social Networks in the Arsenal of European Populist Parties
DOI:
https://doi.org/10.21638/spbu23.2019.407Abstract
The article is devoted to theoretical and practical aspects of the discussion regarding social networks as promising tools of electorate’s mobilization under the conditions of government’s ownership of traditional media. The author identifies three types of electorate’s mobilization (support, resistance, and indifference), the possible use of which in any social network can be observed and measured with the help of such online figures as the number of likes, comments, reposts, and subscribers. Other key advantages of Internet platforms over traditional campaigning means used during the campaign period are also analyzed in the article, such as the efficiency of communication, the availability of quick response and transformation of information flow, the audience’s involvement, etc. The author points out that such extensive capabilities of social networks combined with their accessibility and a wide reach throughout the world have not only changed the political situation by making networks an important tool in the arsenal of political strategists but also created a brand new type of political parties that consider Internet resources the main tool of electorate’s mobilization. These parties are known as cyberparties and have gained widespread popularity thanks to populist appeals and tabling the most critical and pressing issues troubling their voters. Thanks to that, the phenomenon of populism today has transformed into web-populism and gained widespread recognition around the world. Through the analysis of populist parties of contemporary Europe the author demonstrates how social networks have assisted the advancement of small parties and at short notice helped them to acquire support needed for representation in the legislature at different levels despite competition with big political players.
Keywords:
social networks, cyberparties, populism, mobilization, elections
Downloads
References
Акопов А.И. Web 2.0 как предчувствие // RELGA. Научно-культурологический журнал. 2007. No 6 (151). URL: http://www.relga.ru/Environ/WebObjects/tguwww.woa/wa/Main?textid=19 48&level1=main&level2 (дата обращения: 13.04.2019).
Аниканова А.А., Бикен Н.С. Роль виртуальных социальных сетей в организации социаль- ных движений в современной России // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2016. No 1–4. С.125–129.
Балацкий А.М. Социальные сети в электоральном менеджменте: проблемы и перспек- тивы // Вестник Омского университета. Сер. Исторические науки. 2016. No 4 (12). С. 167–171. Баранов А. В. Ориентации и практики левого популизма в Южной Европе (на материалах партий «Подемос» и «СИРИЗА») // Политика постправды и популизм в современном мире:
Сб. материалов конференции / под ред. О.В.Поповой. СПб.: Скифия-принт, 2017. С.17–21. Баранов Н. А. Возрождение популизма: европейский опыт и российские практики // Вестник СПбГУ. Сер.6. 2015. Вып.3. С.25–36.
Быков И.А. Интернет-технологии в избирательной кампании Барака Обамы // Вестник
Пермского университета. Сер. Политология. 2010. No 1 (9). С. 48–58.
Вартанова Е. Л. Новые медиа как фактор модернизации СМИ // Информационное общество. 2008. No 5–6. С.37–39.
Ветренко И. А. Технологии современного популизма в период выборов // Политика постправды и популизм в современном мире: Сб. материалов конференции / под ред. О. В. Попо- вой. СПб.: Скифия-принт, 2017. С.52–55.
Давыдов С.В. Агитация в социальных сетях в рамках избирательной кампании 2016 г. // Вестник Нижегородского института управления. 2017. No 3 (44). С.43–48.
Европейский Союз: факты и комментарии / отв. ред. Ю.А.Борко. М.: ФГБУН Институт Европы РАН, 2016. Вып.84–85. URL: http://www.edc-aes.ru/data/edcaes/content/user_files/ files/84-85.pdf (дата обращения: 13.04.2019).
Желтухина М. Р., Павлов П. В. Социальная сеть «Facebook» как социальная структура и инструмент организации современных коммуникаций и политических конфликтов // Политиче- ская лингвистика. 2016. No 5 (59). С. 117–123.
Иджиев А.А. Социальные медиа и электорат будущего: завтрашний день политтехноло- гий в России и на Западе // Вопросы национальных и федеративных отношений. 2018. Т.8. No 4 (43). С.358–364.
Квашнин Ю. Д. Внутриполитическое развитие Греции в условиях кризиса // Современная Греция в мировой экономике и политике. М.: ИМЭМО РАН, 2013. С. 142–152.
Козырева А.А. Почему социальные сети являются инструментом политический власти? // Вестник Кемеровского государственного университета. Сер. Политические науки и социо- логия. 2015. No 2 (62). Т.2. С.56–59.
Ланцов С.А. Популизм в политике: структурные ограничения и возможные риски // По- литика постправды и популизм в современном мире: Сб. материалов конференции / под ред. О.В.Поповой. СПб.: Скифия-принт, 2017. С.130–132.
Мансурова В.Д. Роль «народной журналистики» в публичном коммуникативном взаимо- действии // Вестник Новосибирского государственного университета. Сер. История, фило- логия. 2012. Т.11. No 6. С.44–47.
Мирошниченко И. В. Открытые механизмы инкорпорирования социальных сетей в систе- му публичного управления: российский опыт // Известия Саратовского университета. Нов. сер. Сер. Социология. Политология. 2014. Т.14, вып.4. С.71–78.
Мусихин Г.И. Очерки теории идеологий. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2013. 288 с.
Павлютенкова М.Ю. Роль и место социальных сетей в публичной политике // Вестник РУДН. Сер. Политология. Проблемы сетевой политики. 2015. No 3. С. 71–81.
Ряскина Л.О., Кошеварова И.Б., Козыренко Е.В. Роль современных социальных сетей: политический аспект // Современные проблемы гуманитарных и общественных наук. 2015. No 2 (6). С.133–138.
Сморгунов Л.В. Сетевые политические партии // Полис. Политические исследования. 2014. No 4. С.21–37.
Томин Л.В. Интернет и социальные медиа как инструмент политической мобилизации. Дискуссии о трансформации политических организаций и антисистемных движений // Век информации. 2017. Т.1, No 2. С.116–117.
Alternative für Deutschland. URL: // https://www.afd.de (дата обращения: 13.04.2019). Esquerda.Net. URL: https://twitter.com/EsquerdaNet (дата обращения: 13.04.2019). Esquerda.Net. URL: https://www.facebook.com/esquerda.net (дата обращения: 13.04.2019). Olson T., Nelson T. The Internet’s Impact on Political Parties and Campaigns // KAS Interna-tional Reports. 2010. N 6. P.50–65.
Dalio R., et al. Populism: The Phenomenon // LP: Bridgewater Associates Daily Observations. 2017. URL: https://www.goldherzreport.de/wpcontent/uploads/2017/03/bwam032217.pdf (дата обращения: 13.04.2019).
Sennett R. The fall of public man. New York: Alfred A. Knopf, 1977. 373 p. SYRIZA EP. URL: https://twitter.com/SYRIZAEP (дата обращения: 13.04.2019).
References
Akopov A.I. Web 2.0 as a premonition. RELGA. Nauchno-kul’turologicheskii zhurnal. 2007, nо.6 (151). Available at: http://www.relga.ru/Environ/WebObjects/tguwww.woa/wa/Main?textid=1 948&level1=main&level2 (accessed: 13.04.2019). (In Russian)
Alternative für Deutschland. Available at: https://www.afd.de (accessed: 13.04.2019).
Anikanova A. A., Biken N. S. The role of virtual social networks in the organization of social move- ments in modern Russia. Aktual’nye problemy gumanitarnykh i estestvennykh nauk, 2016, nо.1–4, pp.125–129. (In Russian)
Balatskii A. M. Social Networks in Electoral Management: Problems and Prospects. Vestnik Om- skogo universiteta. Ser. Istoricheskie nauki, 2016, nо.4 (12), pp.167–171. (In Russian)
Baranov A.V. Orientations and practices of left-wing populism in Southern Europe (based on materials from the Podemos and SYRIZA parties. Politika postpravdy i populizm v sovremennom mire: Sb. materialov konferentsii, ed. by O.V.Popova. St. Petersburg, Skifiia-print Publ., 2017, pp.17–21. (In Russian)
Baranov N. A. Revival of populism: European experience and Russian practices. Vestnik SPbGU. Ser.6, 2015, is.3, pp.25–36. (In Russian)
Bykov I. A. Internet technologies in the election campaign of Barack Obama. Vestnik Permskogo universiteta. Ser. Politologiia, 2010, no.1 (9), pp.48–58. (In Russian)
Dalio R., et al. Populism: The Phenomenon. LP: Bridgewater Associates Daily Observations, 2017. Available at: https://www.goldherzreport.de/wpcontent/uploads/2017/03/bwam032217.pdf (accessed: 13.04.2019).
Davydov S.V. Agitation in social networks in the framework of the 2016 electoral campaign. Vestnik Nizhegorodskogo instituta upravleniia, 2017, no.3 (44), pp.43–48. (In Russian)
Esquerda Net. Available at: https://twitter.com/EsquerdaNet (accessed: 13.04.2019). Esquerda.Net. Available at: https://www.facebook.com/esquerda.net (accessed: 13.04.2019). European Union: facts and comments, ed. by Y. A. Borko. Moscow, FGBUN Institut Evropy RAN,
2016, is.84–85. Available at: http://www.edcaes.ru/data/edcaes/content/user_files/files/84-85. pdf (accessed: 13.04.2019). (In Russian)
Idzhiev A.A. Social media and future electorate: tomorrow political technologies in Russia and in the West. Voprosy natsional’nykh i federativnykh otnoshenii, 2018, vol. 8, no. 4 (43), pp. 358–364. (In Russian)
Kozyreva A.A. Why are social networks a tool of political power? Vestnik Kemerovskogo gosu- darstvennogo universiteta. Ser. Politicheskie nauki i sotsiologiia, 2015, no. 2 (62), vol. 2, pp. 56–59. (In Russian)
Kvashnin Iu.D. Domestic political development of Greece in crisis conditions. Sovremennaia Gretsiia v mirovoi ekonomike i politike. Moscow, IMEMO RAN, 2013, pp.142–152. (In Russian)
Lantsov S.E. Populism in politics: structural restrictions and possible risks. Politika postpravdy i populizm v sovremennom mire: Sb. materialov konferentsii, ed. by O.V.Popova. St. Petersburg, Skifiia-print Publ., 2017, pp.130–132. (In Russian)
Mansurova V.D. The role of “popular journalism” in public communication. Vestnik Novosibirs- kogo gosudarstvennogo universiteta. Ser. Istoriia, filologiia, 2012, vol.11, no.6, pp.44–47. (In Rus- sian)
Miroshnichenko I.V. The Open Mechanisms of Social Networks Incorporation to the System of Public Administration: the Russian Experience. Izvestiia Saratovskogo universiteta. Nov. ser. Ser. Sotsiologiia. Politologiia, 2014, vol.14, is.4, pp.71–78. (In Russian)
Musikhin G.I. Essays on the theory of ideology. Moscow, Izd. dom Vysshei shkoly ekonomiki, 2013. 288 p. (In Russian)
Olson T., Nelson T. The Internet’s Impact on Political Parties and Campaigns. KAS International Reports, 2010, no.6, pp.50–65.
Pavliutenkova M.Iu. The Political Activity in the Network Environment. Vestnik RUDN. Ser. Poli- tologiia. Problemy setevoi politiki, 2015, no.3, pp.71–81. (In Russian)
Riaskina L.O., Koshevarova I.B., Kozyrenko E.V. The role of social networks: political aspect. Sovremennye problemy gumanitarnyh i obshhestvennyh nauk, 2015, no.2 (6), pp.133–138. (In Russian)
Sennett R. The fall of public man. New York, Alfred A. Knopf, 1977. 373 p.
Smorgunov L. V. Network political parties. Polis. Politicheskie issledovaniia, 2014, no. 4, pp. 21– 37. (In Russian)
SYRIZA EP. Available at: https://twitter.com/SYRIZAEP (accessed: 13.04.2019).
Tomin L. V. Internet and social media as tools for political mobilization. Discussions on the trans- formation of political organizations and anti-systemic movements. Vek informatsii, 2017, vol.1, no.2, pp.116–117. (In Russian)
Vartanova E.L. New media as a factor of mass media modernization. Informatsionnoe ob- shchestvo, 2008, nо.5–6, pp.37– 39. (In Russian)
Vetrenko I.A. Technologies of modern populism during the election period. Politika postpravdy i populizm v sovremennom mire: Sb. materialov konferentsii, ed. by O.V.Popova. St. Petersburg, Skifiia-print Publ., 2017, pp.52–55. (In Russian)
Zheltukhina M.R., Pavlov P.V. Facebook social network as a social structure and a tool for or- ganizing modern communications and political conflicts. Politicheskaia lingvistika, 2016, no. 5 (59), pp.117–123. (In Russian)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles of "Political Expertise: POLITEX" are open access distributed under the terms of the License Agreement with Saint Petersburg State University, which permits to the authors unrestricted distribution and self-archiving free of charge.