Scientific networks of young political scientists as a tool of “soft power”: Opportunities and limitations
DOI:
https://doi.org/10.21638/spbu23.2022.302Abstract
The article is about the development of the connections of young political scientists with the international scientific community in the context of the Russian academic policy. With the help of the network analysis the authors examine the capacity of young political scientists’ network as agents of soft power, as well as the external factors that affect youth political scientists’ community. The article presents results of the all-Russia poll about the most effective ways to engage the youth to acquiring new knowledge and skills, and the role of political scientists’ organizations in developing and enhancing international interaction. Using SWOT-analysis the authors analyze the opportunities and the challenges on the way of creating scientific network among young political scientists from around the world, evaluate government and NGO engagement in the process of enhancing such communications. Germany and the US are the model cases that were studied in the context. The trend for these two countries is the use of NGO financing of researchers, internship and exchange programs. The authors conclude that governmental support of NGOs, easing the laws and additional funding can be the opportunity for developing the Russian young political scientists’ community both in Russia and abroad.
Keywords:
Russian academic community, soft power, scientific nets, education, Bologna process, grants, scientific development, scientific dialogue
Downloads
References
Аватков В.А., Касаткин П.И. Высшее образование в Турции и Болонский процесс // Вестник МГИМО. 2012. № 6. С. 277-281.
Алмонд Г. Политическая наука: история дисциплины // Полис. Политические исследования. 1997. № 6. С. 175-183.
Антюхова Е.А. Образование в политике мягкой силы США // Полис. Политические исследования. 2019a. № 2. С. 126-136. https://doi.org/10.17976/jpps/2019.02.09
Антюхова Е.А. Фактор образования в «мягкой силе» США, Китая и ЕС: сравнительный анализ // Сравнительная политика. 2019b. № 2. С. 86-98.
Большова Н.Н. Государственная политика в области высшего образования и науки как инструмент «Мягкой силы» (опыт Германии) // Вестник МГИМО-Университета. 2014. № 2 (35). C. 71-80.
Вебер М. Смысл «свободы от оценки» в социологической и экономической науке / М. Вебер. Избранные произведения. М.: Прогресс, 1990.
Гаман-Голутвина О.В., Никитин А.И., Чугров С.В. Мир и политика сквозь призму научных форумов // Полис. Политические исследования. 2019. № 3. С. 87-106. https://doi.org/10.17976/jpps/2019.03.06
Гаман-Голутвина О.В., Никитин А.И., Чугров С.В. Современные конгрессы как форма научной коммуникации: отечественный и зарубежный опыт // Вестник РФФИ. Гуманитарные и общественные науки. 2019. № 3. С. 87-101. http://doi.org/10.22204/2587-8956-2019-096-03-87-101
Истон Д. Категория системного анализа / Политология: Хрестоматия. / М.А. Василик, М.С. Вершинин. М.: Гардарики, 2000. С. 319–331.
Карнап Р. Преодоление метафизики логическим анализом языка // Вестник Московского университета. Серия 7. Философия. 1993. № 6. С.11-26.
Касаткин П.И. Болонская система образования в контексте политического развития ЕС // Право и управление. XXI век. 2013. № 4. С. 70-77.
Касаткин П.И., Ивкина Н.В. Культурная и образовательная составляющие «мягкой силы» ЕС // Сравнительная политика. 2018. № 1. С. 26-36.
Конт О. Общий обзор позитивизма / Пер. с французского И.А. Шапиро. М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2012.
Лазутина И.В. Приоритеты и инструменты международного сотрудничества России в области науки и образования // Вестник международных организаций: образование, наука, новая экономика. 2014. № 1. С. 150-166.
Лебедева М.М. «Мягкая сила»: понятие и подходы // Вестник МГИМО-Университета. 2017. 3(54). С. 212-223.
Малинова О.Ю. Кто формирует общественное «лицо» профессии: сравнительный анализ репрезентации «политологов», «экономистов» и «историков» в российских печатных СМИ // Политическая наука. 2015. № 3. С. 225-237.
Маркс К., Энгельс Ф. Сочинения. Т. 20. М.: Государственное издательство политической литературы, 1961.
Михайлова О.В. Сети в политике и государственном управлении: монография. М.: ИД КДУ, 2013.
Патрушев С.В., Филиппова Л.Е. Институциональные факторы состояния политической науки в России: общая характеристика и проблемы // Политическая наука. 2020. № 1. С. 13-34. http://doi.org/10.31249/poln/2020.01.01
Патрушев С.В., Филиппова Л.Е. История Российской ассоциации политической науки: Научное издание / под ред. С.В. Патрушева, Л.Е. Филипповой (Серия Российская политическая наука: Истоки и перспективы. Под общ. ред. О.В. Гаман-Голутвиной). М.: Аспект Пресс, 2015.
Политическая наука в России: проблемы, направления, школы (1990–2007) / редкол.: О.Ю. Малинова (отв. ред.), С.В. Патрушев, Я.А. Пляйс, В.В. Смирнов. М.: РАПН: РОССПЭН, 2008.
Помигуев И.А. Развитие государства и общества: идеи, субъекты, институты и практики (V Всероссийский форум молодых политологов, г. Москва, 8 декабря 2018 г.) // Политическая наука. 2019. № 1. С. 268-274.
Помигуев И.А. Роль молодежных политологических организаций в процессе формирования научных сетей // Политическая наука. 2020. № 1. С. 112-144. http://www.doi.org/10.31249/poln/2020.01.05
Пономарева Е.Г., Ягья В.С. Научные связи как фактор развития // Обозреватель– Observer. 2014. № 5. С. 101–106.
Рустамова Л.Р. Особенности «мягкой силы» во внешней политике ФРГ // Вестник МГИМО-Университета. 2016. № 1 (46). С. 118-128.
Сморгунов Л.В., Шерстобитов А.С. Политические сети: теория и методы анализа: учебник. М.: Аспект Пресс, 2018.
Сообщество молодых политологов: Сетевой анализ: Коллективная монография / И.А. Помигуев, Д.В. Алексеев, П.С. Копылова и др.; отв. ред. И.А. Помигуев. М.: Издательство «Аспект Пресс», 2021.
Чепурина М.А. «Мягкая сила» в глобальной политике: Болонские измерения. Вестник РУДН. Серия: Политология. 2014. № 1. С. 96-103.
Яковлев А.А., Казун А.П., Ситкевич Д.А. Профессиональные организации как драйверы социальных изменений в развивающихся странах // JIS. 2016. №3. С. 47-71.
Amirbeck A., Ydrys K. Educations as a Soft Power Instrument of Foreign Policy // Procedia — Social and Behavioral Sciences. 2014. Vol. 143. P. 501-503.
Bu L. Educational Exchange and Cultural Diplomacy in the Cold War // Journal of American Studies. 1999. Vol. 33, no. 3, Part 1: Women in America. Cambridge University Press. P. 393.
Easton D. The new revolution in political science // American Political Science Review. 1969. N 63. P. 1051-1061. http://dx.doi.org/10.7208/chicago/9780226148861.001.0001
Gengnagel V., Massih-Tehrani N., Baier C. Laying claim to the academic field: The European Research Council and the European project // Berliner Journal für Soziologie. 2016. Vol. 26, Iss. 1. P. 61-84.
Lomer S. Soft power as a policy rationale for international education in the UK: a critical analysis // Higher Education. 2017. Vol. 74 (4). P. 581–598. http://doi.org/10.1007/s10734–016–0060–6
Nye J.S. The Paradox of American Power: Why the World’s Only Superpower Can’t Go It Alone. Oxford University Press, 2002.
Nye J. Smart Power // New Perspectives Quaterly. 2009. Vol. 26, Iss. 2. P. 17.
Parey M., Waldinger F. Studying abroad and the effect on international labour market mobility: evidence from the introduction of Erasmus // The Economic Journal. 2010. N 121. P. 194–222. http://doi.org/10.1111/j.1468-0297.2010.02369.x
Pye L. The Behavioral Revolution and the Remaking of Comparative Politics. In Robert E. Goodin and Charles Tilly (eds.). The Oxford Handbook of Contextual Political Analysis. Oxford University Press, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles of "Political Expertise: POLITEX" are open access distributed under the terms of the License Agreement with Saint Petersburg State University, which permits to the authors unrestricted distribution and self-archiving free of charge.