Mediatization of communications as a factor of transformation of value orientations of Russian youth: Trends and risks (part 1)

Authors

  • Andrei Aleinikov St Petersburg State University
  • Daria Maltseva St Petersburg State University
  • Polina Tuzova St Petersburg State University

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu23.2022.304

Abstract

The purpose of the presented research was to identify the basic value characteristics and potentially conflicting contradictions as a result of the influence of the rapid spread of new media on the audience of modern Russian youth. The first part of the article problematizes the search for theoretical grounds for studying the virtual projection of politics, the methodological background of research on the specifics of the phenomenon of the mediatization of politics. Considering the mediatization effects in the riskological projection, the authors pay special attention to the value attitudes of perception of information about threats, the ideological dominants of the features of political reactions of various social strata. This research aims to contribute to the Russian academic discourse on the specifics of youth media activism, models and practices of its media consumption, new forms and parameters of communication, "digital aborigines". It is concluded that in the conditions of media conflicts, the system of "traditional" values is being desacrated, the struggle of real political interests and parallel/alternative political agendas is taking place, which affects the value political activity of young people and the processes of their self-identification. In the course of the analysis, a fundamentally new knowledge was obtained, based on a holistic vision of the cultural and historical reality of the formation of a "digital society" in Russia, about the axiological features of the modern Russian social order, including a complexly structured set of moral values of youth, the dominant discourses of the value system and ways of alternative vision of the political situation and images of threats and conflicts. The paper examines the "conflict of selection of social problems" in the media communication youth space, algorithms and mechanisms of the clash of beliefs on digital platforms, analyzes media conflicts about the political past and present. In this regard, the article develops a model for measuring and preventing the risks of political and axiological transformations among Russian youth based on the development of complementary methods of their assessment for the construction and implementation of effective state strategies in terms of their change and improvement.

Keywords:

values, youth, new media, social networks, risks

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Бодрунова С.С. Медиаполитическое взаимодействие или политическая коммуникация? К вопросу о развитии медиаполитологии в России // Электронный научный журнал Медиаскоп. 2014. № 4. URL: http://www.mediascope.ru/1653 (дата обращения 19.04.2022).

Бурдье П. О телевидении и журналистике. М.: Фонд научных исследований «Прагматика культуры» : Ин-т эксперимент. социологии, 2002. 159 с.

Володенков С.В. Интернет-коммуникации в глобальном пространстве современного политического управления: навстречу цифровому обществу. М.: Проспект, 2021. 416 с.

Гавра Д. П., Быкова Е. В. Медиатизированная мобилизация протеста в социальных сетях: алгоритмы построения речевых стратегий // Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика. 2021. № 2.С. 3-25. https://doi.org/10.30547/vestnik.journ.2.2021.324

Гуреева А.Н., Кузнецова В.С.Концептуализация феномена медиатизации политики: основные теоретические подходы // Вопросы теории и практики журналистики. 2021. Т. 10. № 1. С. 191–205. https://doi.org/10.17150/2308-6203.2021.10(1).191-205

Гуторов В. А. СМИ как актор политического процесса: эволюция западных концептуальных подходов во второй половине ХХ в. (часть 2) // Известия Уральского федерального университета. Сер. 3, Общественные науки. 2013. № 4 (121). С. 117-148.

Дзялошинский И.М. Философия цифровой цивилизации и трансформация медиакоммуникаций. Челябинск: Издательский центр ЮУрГУ, 2020. 551 с.

Жижек С. Чума фантазий. Харьков: Гуманитарный центр, 2012. 388 с.

Ибарра П., Адорьян М. Социальный конструкционизм: социальные проблемы как выдвижение требований (часть 2) // Социология: методология, методы, математическое моделирование.2019. № 49. С.161-181.

Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура. М.: ГУ ВШЭ, 2000. 608 с.

Кастельс М. Власть коммуникации. доп. –Москва: Изд. дом Высшей школы экономики, 2017. 590 с.

Кин Дж. Демократия и декаденс медиа. М.: Изд.дом Высшей школы экономики, 2015. 312 с.

Козер Л. Функции социального конфликта.М.: Идея-Пресс, Дом интеллектуальной книги, 2000. 208 с.

Лабуш Н.С.Медиатизация политики: содержание и основания// Медиа в современном мире. 58-е Петербургские чтения. Т. 1.СПб: СПбГУ, 2019.C.70-71

Латур Б. Пересборка социального: введение в акторно-сетевую теорию. М.: Изда-тельский дом Высшей школы экономики, 2014. 384 с.

Лисенкова А. А. Трансформация социокультурной идентичности в цифровом пространстве. Пермь: ПГИК, 2021. 286 с.

Маклюэн М. Понимание Медиа: внешние расширения человека. Москва: Гиперборея: Кучково поле, 2007. 462 c.

Маклюэн М. Галактика Гутенберга. Становление человека, печатающего. М.: Академический проект, 2018. 413 с.

Мертон Р. Социальная теория и социальная структура. М.: АСТ: 2006. 873 с.

Радаев В.В. Миллениалы: как меняется российское общество. М.:Изд. дом НИУ ВШЭ, 2020. 224 с.

Русакова О.Ф., Грибовод Е.Г. Политический медиадискурс и медиатизация политики как концепты политической коммуникативистики // Научный Ежегодник Института философии и права Уральского отделения Российской академии наук. 2014. Т. 14, вып. 4. С. 65–77.

Сморгунов Л.В. Цифровизация и сетевая эффективность государственной управляемости // Политическая наука. 2021. № 3. С. 13–36. https://doi.org/10.31249/poln/2021.03.01

Солдатова Г.У., Рассказова Е.И., Нестик Т.А. Цифровое поколение России: компетентность и безопасность. М.: Смысл, 2017.375 с.

Хилгартнер С., Боск Ч.Л. Рост и упадок социальных проблем: концепция публичных арен // Социальные проблемы: конструкционистское прочтение. Казань: Изд-во Казанского. ун-та, 2007. 276 с.

Цифровой 2022: еще один год стремительного роста. URL: https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper-growth-2/ (дата обращения: 19.04.2022)

Черных А. Мир современных медиа. М.: Издательский дом «Территория будущего»,2007, 312 с.

Черных А. И. Медиа и демократия. М., СПб.: Университет. кн., 2011. 272 с.

Шумпетер Й. Капитализм, социализм и демократия. М.: Экономика, 2005. 540 с., c.112.

Agha A. Meet Mediatization. Editorial// Language & Communication. 2011. Vol. 31. No. 3.P.163−170. https://doi.org/10.1016/j.langcom.2011.03.006

Aleinikov A. V., Miletskiy V. P., Pimenov N. P., Strebkov A. I. The “Fake-News” Phenomenon and Transformation of Information Strategies in the Digital Society//Scientific and Technical Information Processing. 2019. Vol. 46 No. 2 P. 117–122. https://doi.org/10.3103/S0147688219020126

Aleinikov A. V., Kurochkin A. V., Maltseva D. A. Information Management Under the Conditions of Global Pandemic// Scientific and Technical Information Processing. 2021. Vol. 48. No.1. P. 38–44. https://doi.org/10.3103/S0147688221010068

Barbuceanu C.D. Teaching the Digital Natives // Revista de Stiinț e Politice. 2020. No. 65. P. 136 – 145.

Couldry N. The Mediated Construction of Reality. Cambridge : Polity Press, 2018. 290 p.

Deacon D., Stanyer J. Mediatization: Key concept or conceptual bandwagon// Media, Culture & Society. Vol. 36. No. 7. 2014. P. 1032-1044. https://doi.org/10.1177/0163443714542218

Deutsch M. The resolution of conflict: Constructive and destructive processes, New Haven and London, 1973. 420 p.

Fredén A., Rheault L. Indridason I. Betting on the underdog: The influence of social networks on vote choice// Political Science Research and Methods.2022. Vol.10. No. 1. P. 198-205. https://doi.org/10.1017/psrm.2020.21

Gavra D. P., Dekalov V. V. Networked Society and its New Power Actors: Critical Analysis of Hardware, Software, and Communicative Level of Digital Space // Communication Strategies in Digital Society Workshop. COMSDS. 2019. P.70-75. https://doi.org/10.1109/COMSDS.2019.8709647

Hjarvard S. The Mediatization of Culture and Society. London: Routledge, 2013. 192 p.

Kepplinger H.M. The Mediatization of Politics: Theory and Data // Journal of Communication. 2002. VOL. 52. No 4.P. 972-986. https://doi.org/10.1093/joc/52.4.972

Marcinkowski F. Mediatisation of politics: reflections on the state of the concept // Javnost – The Public. 2014. Vol. 21.No. 2. P. 5-22. https://doi.org/10.1080/13183222.2014.11009142

Mediatization of communication / Ed. by K. Lundby. Berlin: De Gruyter Mouton, 2014. 738 p.

Mediated Politics. Communication in the Future of Democracy. Cambridge, 2001. 489 p.

Mitchell J.C. The concept and use of social networks//Social networks in urban situations. Manchester : Manchester university press, 1969, P. 1–32.

Prensky M. Digital Natives, Digital Immigrants. Part 1.On the Horizon. 2001. Vol. 9. No 5. P 1-6. DOI:10.1108/10748120110424816

Schulz W. «Mediatization» of Politics: A Challenge for Democracy? // Political Communication. 1999. No. 16. P. 247-261.

Strömbäck J. Four Phases of Mediatization: An Analysis of the Mediatization of Politics // The International Journal of Press/Politics. 2008. Vol. 13.No 3. P. 236-241. https://doi.org/10.1177/1940161208319097

Strömbäck J., Esser F. The Mediatization of Politics. Understanding the Transformation of Western Democracies. New York : Palgrave Macmillan UK, 2014. 246 p.

Wellman B. Physical place and cyberplace: The Rise of Personalized Networking // International Journal of Urban and Regional Research. 2001. Vol. 25. No 2. P. 227-252. https://doi.org/10.1007/978-3-658-21742-6_133

Published

2022-12-05

How to Cite

Aleinikov, A., Maltseva, D., & Tuzova, P. (2022). Mediatization of communications as a factor of transformation of value orientations of Russian youth: Trends and risks (part 1). Political Expertise: POLITEX, 18(3), 288–303. https://doi.org/10.21638/spbu23.2022.304

Issue

Section

Political institutions, processes and technologies